“Στην Αμφίπολη είναι θαμμένος ο Κάσσανδρος”

Η διακεκριμένη βυζαντινολόγος ιστορικός, Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ εκτιμά ότι «ένοικος» του μεγαλοπρεπούς τάφου της Αμφίπολης είναι ο Κάσσανδρος.

Σε μελέτη της με τον τίτλο «Εικασίες, Βεργίνα-Αμφίπολη», η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ υποστηρίζει ότι η μεγαλοπρέπεια του μνημείου, αλλά και οι ενδείξεις σε συνδυασμό με τις ιστορικές πηγές συνάδουν στο ότι ο «ένοικος» του τάφου είναι ο Κάσσανδρος. Ο Κάσσανδρος ήταν ένας από τους επιγόνους του Μεγάλου Αλεξάνδρου και βασιλιάς της Μακεδονίας, ενώ ήταν εκείνος που δολοφόνησε τη σύζυγο του μεγάλου στρατηλάτη, Ρωξάνη, και τον γιο τους Αλέξανδρο Δ’.

Σύμφωνα με την Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ ο Κάσσανδρος, δεδομένου και του χαρακτήρα του, θα μπορούσε να είχε οραματιστεί και παραγγείλει ένα ταφικό μνημείο ανάλογης μεγαλοπρέπειας με αυτό που αποκαλύπτεται στην Αμφίπολη. «Πιστεύω ότι η μεγαλοπρέπεια του μνημείου συνάδει με το χαρακτήρα του Κασσάνδρου, ο οποίος, ειρήσθω εν παρόδω, διακρινόταν για την ευρυμάθειά του, αλλά και για την εχθρότητά του απέναντι στον Μεγάλο Αλέξανδρο, με τον οποίο είχε έρθει σε σύγκρουση στη Βαβυλώνα. Να ονομάσω, λοιπόν, Κασσάνδρειον το μνημείο της Αμφίπολης;», επισημαίνει η κ. Ελένη Αρβελέρ.

eleni

Η ιστορικός αναφέρεται σε έναν πιθανό σενάριο που προκύπτει από τα όσα συνέβαιναν στην Αθήνα εκείνη την περίοδο. «Η πολιτική του Δημήτριου Φαληρέα, ενάντια στην επίδειξη πλούτου και στην πολυτέλεια, θα στέρησε πολλούς Αθηναίους καλλιτέχνες από τους οικονομικά εύπορους πελάτες τους. Πράγμα που εξανάγκασε ίσως πολλούς καλλιτέχνες να εκπατριστούν και προς την ακμάζουσα τότε Μακεδονία. Μήπως ο Κάσσανδρος, που είχε τοποθετήσει τον Φαληρέα κυβερνήτη της Αθήνας, δέχτηκε στην αυλή του καλλιτέχνες Αθηναίους, όπως είχε συμβεί παλαιότερα, ας πούμε με τον Ευριπίδη;» αναφέρεται στο κείμενο.

Σημαντικό, επίσης, στοιχείο στο σύγγραμμα της Ελένης Αρβελέρ είναι η αναφορά της στο ενδεχόμενο του πολυάνδριου τάφου: «Μνημείο, πιθανώς, επιφανών νεκρών, δηλαδή ένα νεκροταφικό πολυάνδριο, που ίσως σχετίζεται ιδιαίτερα με τους ναυάρχους του Μεγάλου Αλεξάνδρου, δεδομένου ότι από εκεί ξεκίνησε ο στόλος του στρατηλάτη, ή μάλλον ταφικό βασιλικό συγκρότημα; Το μνημείο της Αμφίπολης αποτελεί, αναμφισβήτητα, πολύτιμο ιστορικό τεκμήριο για τη μελέτη της Μακεδονίας, σε μια άκρως ενδιαφέρουσα εποχή».

Share it!
spot_img
spot_img

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Αττική: Έρχεται νέο κύμα κακοκαιρίας

Bροχές το επόμενο 48ωρο – Παρασκευή κυρίως και Σάββατο

Πέθανε ο σπουδαίος ποιητής και στιχουργός Μιχάλης Γκανάς

Πέθανε σε ηλικία 80 ετών ο σπουδαίος ποιητής και στιχουργός Μιχάλης Γκανάς, αφήνοντας το δικό του ξεχωριστό σημάδι στο ελληνικό τραγούδι.

ΟΙ ΑΓΑΜΟΙ ΘΥΤΑΙ ΣΤΟ VOX «BEST ΩΧ…» Ένα μίνιμαλ υπερθέαμα του Ιεροκλή Μιχαηλίδη

ΟΙ ΑΓΑΜΟΙ ΘΥΤΑΙ ΣΤΟ VOX «BEST ΩΧ…» Ένα μίνιμαλ υπερθέαμα του Ιεροκλή Μιχαηλίδη Από την Τετάρτη 13...

Γιώργος Νταλάρας-Βασίλης Παπακωνσταντίνου Μαζί τους ο Οδυσσέας Ιωάννου “αν σωθούν τα τραγούδια” στο VOX κάθε Πέμπτη και Παρασκευή από 5 Δεκεμβρίου

Γιώργος Νταλάρας-Βασίλης Παπακωνσταντίνου Μαζί τους ο Οδυσσέας Ιωάννου “αν σωθούν τα τραγούδια” στο VOX κάθε Πέμπτη και...

ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΜΠΑΡΜΠΑΓΙΑΝΝΗΣ | “ΑΥΣΤΗΡΩΣ ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟΙ” | ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ, ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΜΠΑΡΜΠΑΓΙΑΝΝΗΣ Τσολιάς εν δε Τσόλια Μπαντ! «Αυστηρώς Ακατάλληλοι» Κάθε βράδυ με άλλ@ ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ Κεντρική Σκηνή Τετάρτες 13,...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πέθανε ο σπουδαίος ποιητής και στιχουργός Μιχάλης Γκανάς

Πέθανε σε ηλικία 80 ετών ο σπουδαίος ποιητής και στιχουργός Μιχάλης Γκανάς, αφήνοντας το δικό του ξεχωριστό σημάδι στο ελληνικό τραγούδι.

ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΜΠΑΡΜΠΑΓΙΑΝΝΗΣ | “ΑΥΣΤΗΡΩΣ ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟΙ” | ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ, ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΜΠΑΡΜΠΑΓΙΑΝΝΗΣ Τσολιάς εν δε Τσόλια Μπαντ! «Αυστηρώς Ακατάλληλοι» Κάθε βράδυ με άλλ@ ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ Κεντρική Σκηνή Τετάρτες 13,...