Ο Υμηττός είναι ένα από τα σημαντικά βουνά που περιβάλλουν την Αθήνα και αποτελεί προστατευόμενο βιότοπο Natura 2000. Έχει χαρακτηριστεί πρόσφατα, επίσης, ως Εθνικός Δρυμός. Είναι ένα αρχαίο και ιερό βουνό, από όπου ξεκινούσαν οι πομπές για τα Ελευσίνια Μυστήρια. Αυτό το ιερό βουνό, που έχει υποστεί αρκετές καταστροφικές πυρκαγιές αλλά και συνεχείς αναδασώσεις από τον άνθρωπο, προσφέρει εκτός από μία καθαρή ανάσα και μία ευκαιρία επαφής με τους βοτανικούς θησαυρούς του.
Ανάμεσα σε προστατευόμενες ορχιδέες, ανεμώνες και παπαρούνες, που και αυτές έχουν θεραπευτικές ιδιότητες, συναντάμε άγρια γαρύφαλλα ή, όπως ονομάζεται αλλιώς το φυτό, Δίανθος, δηλαδή το άνθος του Δία. Στην αρχαιότητα γνωρίζουμε ότι χρησιμοποιούνταν κυρίως τα άνθη, που είναι και βρώσιμα, για το πεπτικό σύστημα ή τον πυρετό, λόγω των αντιικών και αντιβακτηριακών τους ιδιοτήτων. Η Κωνσταντίνα τονίζει πόσο εκπληκτικό είναι πως, ακόμη και στον Υμηττό, υπάρχουν τόσα εδώδιμα είδη. Άγριο σπαράγγι, χαρουπιές, κουμαριές και φυσικά τα λούπινα, ένα λιγότερο γνωστό είδος όσπριου, με εντυπωσιακό μωβ άνθος. Έρευνες δείχνουν πως έχουν συγκριτικά αντίστοιχη σε ποσότητα και ποιότητα πρωτεΐνη με τη σόγια. Στη Λατινική Αμερική υπάρχουν πολλά είδη που τα μαγειρεύουν, αλλά και στη δική μας Μάνη τα χρησιμοποιούν παστά ως μεζέ.
Στον βοτανικό περίπατο συναντάμε και μία δεσποτική φλαμουριά ή τίλιο(Τilia) που η Κωνσταντίνα λέει πως μοσχοβολάει μέλι. Στην Ελλάδα υπάρχουν 4 είδη και τα άνθη του έχουν κατευναστικές ιδιότητες μεταξύ άλλων. Στην αρχαιότητα θεωρούνταν υπέροχο μελισσοκομικό φυτό. Δύο σπουδαίοι μύθοι συνοδεύουν τη φλαμουριά ή φιλύρα από την αρχαιότητα. Ο πρώτος αναφέρεται στη νύμφη Φιλύρα, ερωμένη του Κρόνου και μητέρα του Κένταυρου Χείρωνα, που μεταμορφώθηκε σε αυτό το δέντρο. Στον δεύτερο μύθο, ο Δίας και ο Ερμής ταξίδευαν μεταμφιεσμένοι, για να βρουν φροντίδα και φιλοξενία στο σπίτι ενός ηλικιωμένου ζευγαριού. Οι θεοί ως ένδειξη ευγνωμοσύνης, όταν πέθαναν, τους μεταμόρφωσαν σε δύο όμορφα, σημαντικά δέντρα, τη φλαμουριά και τη βελανιδιά.
Το φυτό ανήκει στην ίδια οικογένεια με τη μαλακτική μολόχα. Είναι βελτιωτικό της διάθεσης, ηρεμεί την καρδιά, τονώνει τα αγγεία και την κυκλοφορία του αίματος και ενισχύει την εφίδρωση σε περίπτωση πυρετού. Είναι αντιφλεγμονώδης ιδιαίτερα για το πεπτικό και το αναπνευστικό. Τα φύλλα του δέντρου είναι, επιπλέον, βρώσιμα και ιδανικά για ντολμαδάκια. Στην αρχαιότητα το χρησιμοποιούσαν κυρίως ως διουρητικό, για φλεγμονές του στόματος, τη ρύθμιση της περιόδου, για ζαλάδες και πονοκεφάλους λόγω κρύου, ενώ ο φλοιός της χρησιμοποιήθηκε για τα προβλήματα των ματιών. Ο Πλίνιος περιέγραφε πως φτιαχνόταν εκχύλισμα σε ξίδι ή κρασί από τον φλοιό και τα φύλλα για την αντιμετώπιση δερματικών παθήσεων.
Ο περίπατος της ομάδας συνήθως καταλήγει στην Μονή Καισαριανής, που έχει χτιστεί πάνω στα ερείπια του αρχαίου ναού της Θεάς Δήμητρας. Κάτω από το πλατάνι της πλατείας δίπλα στην κρήνη, μιλάνε για τη σημασία της αναγνώρισης και της προστασίας, για τα κοινά φυτά της καθημερινότητας, τις διαφορές μεταξύ της λαϊκής ιατρικής και όσων έχουν μελετηθεί έως τώρα. Η Κωνσταντίνα εδώ τονίζει πως η παράδοση μπορεί να μας δώσει πολλές κατευθύνσεις για νέα έρευνα.
Θεωρεί, επίσης, πολύ σημαντική τη βιωματική εμπειρία των ανθρώπων. Να αγγίζουμε και να μυρίζουμε τα φυτά, να δημιουργούμε δηλαδή μία σχέση μαζί τους. Η σύνδεση με τον κόσμο των βοτάνων οδήγησε την Κωνσταντίνα σε μία κοινωνικοπολιτική κατεύθυνση. Την οδήγησε στο να επανεξετάσει τη σχέση με την τροφή της, με τη γη και το πως καλλιεργείται. Για τον καθένα μας ισχύει πως το φυτικό βασίλειο μπορεί να προσφέρει εργαλεία εμβάθυνσης της σχέσης που έχουμε με τον ίδιο μας τον εαυτό μας αλλά και τον έξω κόσμο. Και σε αυτήν την διαδικασία να ανακαλύψουμε πρακτικές που φέρνουν ελπίδα για το μέλλον και έναν πιο ειρηνικό τρόπο συσχέτισης με τη φύση που μας περιβάλλει.
Πηγή: Βάλια Βλάτσιου / travel.gr