Πρέπει ή όχι να πεζοδρομηθεί η οδός Βασιλίσσης Όλγας; Το ερώτημα που έχει βρεθεί στο επίκεντρο της επικαιρότητας, καθώς αποτελεί πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ του απερχόμενου δημάρχου Αθηναίων, Κώστα Μπακογιάννη, και του νεοεκλεγέντος, Χάρη Δούκα, δεν είναι καινούργιο.
Έκανε την εμφάνισή της στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και μπήκε στο «ψυγείο» ενόψει Ολυμπιακών αγώνων.
«Ξεπάγωσε» το 2010 για να παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες λόγω των μνημονιακών υποχρεώσεων.
Με το έργο να βρίσκεται σε φάση υλοποίησης ξεκίνησε ένας νέος κύκλους συζητήσεων για την τύχη του.
Η πεζοδρόμηση ηδη θεωρείται σημαντική διότι θα ενώσει το Ζάππειο και τον Εθνικό Κήπο με το Ολυμπιείο, δημιουργώντας ένα πάρκο 500 στρεμμάτων.
Ταυτόχρονα θα συνδέει το Καλλιμάρμαρο Στάδιο με την Διονυσίου Αρεοπαγίτου ολοκληρώνοντας τον αρχαιολογικό περίπατο συνολικού μήκους 4 χλμ με αφετηρία το Καλλιμάρμαρο και τελικό προορισμό στο Γκάζι.
Το σχέδιο για την ανάπλαση της Βασιλίσσης Όλγας προβλεπόταν στην κοινή υπουργική απόφαση (Οικονομία και Οικονομικών, ΥΠΕΧΩΔΕ και Πολιτισμού) που όριζε το ιδρυτικό καταστατικό της Ανώνυμης Εταιρίας Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων Αθηνών, η οποία δημοσιεύθηκε το 1997.
Οι μελέτες εγκρίθηκαν το 2001 από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και επρόκειτο να υλοποιηθούν ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.
Η ανάπλαση ωστόσο δεν υλοποιήθηκε με τις απόψεις να διίστανται σχετικά με την αιτία μη υλοποίησής του.
Η μία εκδοχή θέλει την αναβολή να οφείλεται σε λόγους ασφαλείας που επεβλήθησαν από τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή.
Η δεύτερη, που δεν επιβεβαιώνει την πρώτη, υποστηρίζει ότι το έργο δεν προχώρησε λόγω έλλειψης χρόνου, καθώς αναμενόταν να εντοπιστούν σε βάθος λιγότερο των 20 εκατοστών ρωμαϊκές αρχαιότητες, γεγονός που αποδείχθηκε από τις τρέχουσες ανασκαφικές εργασίες οι οποίες πραγματοποιούνται στο πλαίσιο των εργασιών ανάπλασης που ξεκίνησαν από τη νυν δημοτική αρχή.
Ο προϋπολογισμός
Η ανάπλαση της Βασιλίσσης Όλγας σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας επανήλθε στο προσκήνιο το 2010.
Ο προϋπολογισμός του έργου τότε ήταν 4 εκατ. Ευρώ χρήματα που είχαν εξασφαλιστεί από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής.
Η μελέτη επικαιροποιήθηκε καθώς είχε περάσει μια δεκαετία από εκείνη που είχε αρχικά κατατεθεί το 2001, από το αρχιτεκτονικό γραφείο Νιόβης Προβελέγγιου.
Ένα από τα ζητήματα που προβλημάτιζε ήδη από τότε τους αρμοδίους σχετικά με το αν πρέπει ή όχι να λειτουργήσει η Βασιλίσσης Όλγας ως δρόμος ήπιας κυκλοφορίας είναι κατά πόσο ο αποκλεισμός της διέλευσης αυτοκινήτων σε σταθερή βάση θα επιβαρύνει την κίνηση στους γύρω δρόμους.
Η μελέτη που είχε δοθεί στη δημοσιότητα το 2010 με την υπογραφή του συγκοινωνιολόγου Νίκου Βόσκογλου υπολόγιζε ότι η μέση ταχύτητα στην Αρδηττού σε ώρες αιχμής, που ήταν 19 χλμ την ώρα, αναμενόταν να πέσει στα 9 χλμ την ώρα.
Ένα δεύτερο πρόβλημα σχετιζόταν με τα τουριστικά λεωφορεία που στάθμευαν κατά μήκος της επίμαχης οδού.
Ωστόσο, και τότε τα έργα έμειναν στα χαρτιά, καθώς η ΕΑΧΑ έκλεισε στο πλαίσιο των μνημονιακών υποχρεώσεων.
Για τρίτη φορά το θέμα της ανάπλασης της Βασιλίσσης Όλγας ως δρόμου ήπιας κυκλοφορίας επανήλθε το 2020 από τον νυν δήμαρχο Κώστα Μπακογιάννη, επικαιροποιώντας τη μελέτη Προβελέγγιου.
Πηγή: Μαίρη Αδαμοπούλου / ΤΑ ΝΕΑ