Καθώς η ζήτηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου βρίσκεται σε ανοδική πορεία, με κοινή υπουργική απόφαση παρατάθηκε για άλλους τέσσερις μήνες, από 31 Δεκεμβρίου 2023 έως τον Απρίλιο του 2024, η ισχύς του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», του προγράμματος επιδότησης για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων.
Την ίδια ώρα, το επιτελείο του υπουργείου Μεταφορών προχώρησε σε αλλαγές προκειμένου να περιοριστεί το πλήθος των ανενεργών αιτήσεων, να γίνει απελευθέρωση πόρων για νέους υποψήφιους αγοραστές και να μεταφερθούν διαθέσιμοι πόροι από κατηγορίες με λιγότερη ζήτηση σε άλλες κατηγορίες ηλεκτρικών οχημάτων, όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Με αυτές τις αλλαγές, πηγές του υπουργείου αισιοδοξούν πως η πλατφόρμα θα μπορεί από βδομάδα να υποδέχεται και πάλι νέες αιτήσεις υποψήφιων αγοραστών, διαδικασία που εδώ και κάποιο διάστημα δεν είναι δυνατή.
Η σημαντικότερη τροποποίηση του προγράμματος αφορά το «ξεκαθάρισμα» αιτήσεων που παραμένουν μεν ανενεργές, αλλά έχουν δεσμεύσει ήδη σημαντικά ποσά, από το σύνολο του προϋπολογισμού του προγράμματος ύψους 65 εκατ. ευρώ. Ενδεικτικά, από τα 65 εκατ. ευρώ του προγράμματος, μέχρι στιγμής σε δικαιούχους έχουν δοθεί 8 εκατ. ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα ποσά παραμένουν δεσμευμένα.
Σύμφωνα με την ΚΥΑ, εντός 45 ημερών από την έκδοση της απόφασης υπαγωγής στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» ο δικαιούχος υποχρεούται να υποβάλει το δελτίο παραγγελίας του οχήματος, στο οποίο θα αναγράφεται η σχετική προκαταβολή που έχει καταβληθεί ή η σύμβαση leasing (εφόσον πρόκειται για μακροχρόνια μίσθωση οχήματος), συνοδευόμενη από τιμολόγιο ή απόδειξη ως προκαταβολή μισθωμάτων, ισόποση με το ποσό ενίσχυσης.
Σε περίπτωση που δεν ολοκληρωθούν οι παραπάνω διαδικασίες, η αίτηση θα απορρίπτεται και το ποσό επιδότησης θα αποδεσμεύεται. Παράλληλα περιορίζεται το χρονικό διάστημα για την ολοκλήρωση της αγοράς ηλεκτρικού οχήματος από 12 σε 8 μήνες, από την ημερομηνία υπαγωγής της αίτησης στο πρόγραμμα. «Σε περίπτωση που το παραπάνω χρονικό διάστημα των οκτώ μηνών παρέλθει άπρακτο, η έγκριση απορρίπτεται αυτομάτως και ο ωφελούμενος χάνει το δικαίωμα λήψης της εγκεκριμένης ενίσχυσης», λέει χαρακτηριστικά η υπουργική απόφαση.
Οπως αναφέρει ανακοίνωση του υπουργείου Μεταφορών, με τις παραπάνω ρυθμίσεις «περιορίζεται το πλήθος των αιτήσεων που παραμένουν ανενεργές και απελευθερώνονται πόροι για την υποβολή νέων αιτήσεων από ιδιώτες ή νομικά πρόσωπα, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν άμεσα στην αγορά ηλεκτρικού οχήματος». Ο προϋπολογισμός της δράσης ανέρχεται –μετά και την «ένεση» των 15 εκατ. ευρώ που είχε προαναγγελθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο «έτρεχε» μέχρι πρότινος το πρόγραμμα– στα 65 εκατ. ευρώ, ενώ «ξεκλειδώνει» και η δυνατότητα μεταφοράς αδιάθετων πόρων από μια κατηγορία οχημάτων σε άλλη, για την οποία οι πόροι έχουν εξαντληθεί.
Τι σημαίνει αυτό; Δρομολογείται η ανακατανομή πόρων ύψους 4,5 εκατ. ευρώ, που έμειναν αδιάθετοι για την απόκτηση ηλεκτρικών ποδηλάτων, σε κατηγορίες με μεγαλύτερη ζήτηση, όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σημειώνεται πως το υπουργείο Μεταφορών από 1ης Ιανουαρίου 2024 αναλαμβάνει και τη διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης (όχι μόνο τη διαχείριση – έγκριση των αιτήσεων), κάτι που μέχρι πρότινος «έτρεχε» το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Πηγή: Δέσποινα Κόντη / ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ