Λίγες ημέρες μένουν μέχρι να ξεκινήσει το υπόγειο ταξίδι του στην Αθήνα ο δεύτερος μετροπόντικας που θα σκάψει τη νέα Γραμμή 4 του μετρό, ξεκινώντας στις 15 Φεβρουαρίου. Ο πρώτος μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει μια διαδρομή 680 μέτρων, έχοντας ξεκινήσει από την Κατεχάκη, σήμερα βρίσκεται στο πάρκο της Χωροφυλακής και αναμένεται να φτάσει στο Γουδή πριν το Πάσχα. Η διάνοιξη της σήραγγας προχωρά από την ΑΒΑΞ, αλλά τα προβλήματα στο έργο επιμένουν, καθώς το χρονοδιάγραμμα παράδοσης των εργοταξίων σε δέκα από τους δεκαπέντε σταθμούς παραμένει θολό.
Μέχρι σήμερα, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που γίνεται στη χώρα, προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ, καταγράφει μια καθυστέρηση της τάξεως του ενός έτους, εξαιτίας κυρίως της επιλογής οι πρόδρομες εργασίες να γίνουν με ξεχωριστή εργολαβία, η οποία όμως ξεκίνησε σχεδόν παράλληλα με το βασικό έργο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχουν παραδοθεί στην κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom, πλήρως μόνο τρία εργοτάξια στους σταθμούς Κολωνάκι, Δικαστήρια και Γαλάτσι, ενώ σε Ακαδημίας και Βεΐκου μόνο μερικώς.
Ελληνική πρωτοτυπία
Η παραπάνω ελληνική πρωτοτυπία έχει ως αποτέλεσμα -σε ένα ακόμη έργο- να ακολουθούνται κατασκευαστικές πρακτικές πέραν των συνηθισμένων, ώστε να μην παγώνει η κατασκευή. Έτσι, η σήραγγα της νέας γραμμής που θα ενώσει το Άλσος Βεΐκου με το Γουδή σκάβεται προτού σκαφτούν οι σταθμοί, με αποτέλεσμα αυτό να πρέπει να γίνει σε επόμενη φάση.
Σύμφωνα με τους υπευθύνους του έργου, που χθες ξενάγησαν εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης στον εν λειτουργία μετροπόντικα, για κάθε σταθμό που δεν παραδίδεται εγκαίρως, προστίθενται 100 μ. επιπλέον στο έργο, καθώς το μηχάνημα διάνοιξης δεν σταματά την πορεία του. Αυτό θα συμβεί και στον σταθμό Γουδή, όπου το πρώτο TMB (μηχάνημα διάνοιξης) θα φτάσει πριν το Πάσχα. Ο σταθμός θα είναι άσκαφτος και θα απαιτηθούν μετά εργασίες αντιστήριξης.
Με τους επιτελείς της κατασκευής να λένε πως θα κάνουν ό,τι είναι δυνατόν για να καλύψουν τον χαμένο χρόνο, το ερώτημα είναι πότε θα παραδοθούν τα εργοτάξια, ώστε να μπορεί να εκτιμηθεί και η πραγματική καθυστέρηση. Σε αυτό, θα παίξει ρόλο και η ταχύτητα με την οποία η Ελληνικό Μετρό θα ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του ΣτΕ, σχετικά με τη νέα τεχνική περιβαλλοντική μελέτη για το εργοτάξιο της Ριζάρη.
Πάντως, η συμβατική προθεσμία περαίωσης του έργου που είναι το 2029σήμερα φαίνεται πως απομακρύνεται, με πιο ρεαλιστικό να μοιάζει το 2030, παρότι επισήμως το χρονοδιάγραμμα του έργου δεν έχει αναθεωρηθεί.
Ο θαυμαστός κόσμος του μετροπόντικα
Στον αντίποδα της ελληνικής πραγματικότητας, οι δύο «δίδυμοι» μετροπόντικες της Αθήνας, με τις ονομασίες «Αθηνά» και «Νίκη», είναι τα πιο σύγχρονα μηχανήματα TBM που σκάβουν σήμερα μετρό παγκοσμίως. Κάθε μηχάνημα έχει μήκος 100 μ. και βάρος 1.500 τόνους. Το πρώτο TMB που συναρμολογήθηκε και τέθηκε σε λειτουργία από το φρέαρ της Κατεχάκη, βάθους 40 μ., προχωρά επί του παρόντος κατά 12-13 μέτρα την ημέρα. Αφού σκάψει, επενδύει τη σήραγγα με «δαχτυλίδι» επτά κομματιών, πλάτους 1,5 μέτρου, κι εν συνεχεία προχωρώντας σφραγίζει το διάκενο ώστε να μην υπάρχουν καθιζήσεις.
Δεδομένου ότι είναι σε φάση προσαρμογής, αναμένεται σύντομα να πιάσει και τα 18 μ. ημερησίως. Μέχρι σήμερα, λοιπόν, έχει διανύσει 680 μ. αφού πέρασε σε βάθος 18 μέτρων κάτω από την οδό Κανελλοπούλου και το παλιό κτήριο της ΕΡΤ, έχει περάσει το υπουργείο Δικαιοσύνης και βρίσκεται στο πάρκο της Παλιάς Χωροφυλακής. Το εν λόγω μηχάνημα, που διαθέτει υπερσύγχρονο «πιλοτήριο» μπορεί να ξανανέβει σε βάθος 13 μ. και να ξαναβυθιστεί στα 70 μ. από την επιφάνεια, όπως θα γίνει στην Κυψέλη(Ελικώνος).
Τα δύο μηχανήματα θα σκάψουν από τις δύο άκρες με τελικό σταθμό και των δύο τον Ευαγγελισμό. Ο πρώτος μετροπόντικας έχει να συμπληρώσει απόσταση 5,1 χλμ., που σημαίνει ότι έχει ξεπεράσει το 1/10 της διαδρομής του. Ο δεύτερος μετροπόντικας θα πρέπει να καλύψει τα υπόλοιπα 7,2 χλμ. Η διάνοιξη της σήραγγας αναμένεται να ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια.
2.500 αισθητήρες
Με 2.500 ψηφιακά «μάτια» γίνεται επί 24ωρης βάσης η επιθεώρηση τόσο των ίδιων των μηχανημάτων, αλλά και της επίδρασης που έχει η εκσκαφή στο κλειστό αστικό περιβάλλον της Αθήνας, όπου περιλαμβάνονται κτήρια, δρόμοι, υποδομές. Στόχος του εξελιγμένου διαχειριστικού συστήματος που παρακολουθεί μέσα από οθόνες σε real time κάθε βήμα του μετροπόντικα, είναι να βελτιώνεται κάθε κίνηση του TBM, ώστε να υπάρχει η μικρότερη όχληση και να προλαμβάνονται οι αστοχίες.
Ο έλεγχος γίνεται χάρη σε 2.500 αισθητήρες που έχουν τοποθετηθεί είτε σε βάθος εντός εδάφους, είτε επιφανειακά, οι οποίοι μετρούν περί τις 20 παραμέτρους, πχ. καθιζήσεις, ανυψώσεις, στροφές, οριζόντιες μετακινήσεις, κλπ. Ακόμη, εντός της σήραγγας μετρούν τις πιέσεις, παραμορφώσεις των στοιχείων κ.ά. Έτσι, ανά πάσα στιγμή, υπάρχει η εικόνα του μηχανήματος, του εδάφους, των κτηρίων.
Πηγή: Businessdaily.gr