Η ημέρα της κρίσης για την εγκατάσταση των φορτιστών που συνοδεύουν τα 140 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία της Αθήνας φτάνει. Η «κόκκινη κάρτα» που έβγαλε στην υπογραφή της σύμβαση το Ελεγκτικό Συνέδριο θα επανεξεταστεί αύριο, μετά από αίτηση ανάκλησης της ΟΣΥ. Η απόφαση θα κρίνει εάν τα νέα λεωφορεία θα βγουν στους δρόμους τον Μάιο με εγκατεστημένους φορτιστές στα αμαξοστάσια ή μέσω προσωρινής λύσης.
Από την πλευρά της, η ΟΣΥ απέστειλε το προηγούμενο διάστημα διευκρινίσεις στο Ελεγκτικό Συνέδριο, προκειμένου να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης, προϋπολογισμού 9,85 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), με την εταιρεία «ΕΥΔΡΟΜΟΣ ΑΤΕ». Το ανώτατο δικαστήριο είχε αποφανθεί ότι συντρέχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, που έχουν να κάνουν με τον περιορισμό του ανταγωνισμού, αλλά και με την τεκμηρίωση του κόστους της σύμβασης, επισημαίνοντας ανεπαρκή έρευνα αγοράς.
Χθες, στο πλαίσιο παρουσίασης των νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων της κινεζικής Yutong, ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, κ. Στέφανος Αγιάσογλου, εκτίμησε πως τα αντεπιχειρήματα είναι ισχυρά, εκφράζοντας αισιοδοξία ότι η υπογραφή θα ξεμπλοκάρει. Όπως σημείωσε, πέρα από τη διευκρίνιση ότι ο όρος για την απόδειξη τεχνικής εμπειρίας αφορά κατ’ ελάχιστο δύο συμβάσειςαντίστοιχου αντικειμένου τα τελευταία τρία χρόνια και όχι έως δύο, εστάλησαν και επιπλέον προσφορές από την αγορά.
Το σχέδιο «Β»
Για να ξεπεραστεί το εμπόδιο και να βγουν τα λεωφορεία στους δρόμους μέσα στον Μάιο, η ΟΣΥ έχει βάλει μπρος την προετοιμασία ενός εφεδρικού σχεδίου. Αυτό προβλέπει τόσο για τη δοκιμαστική φάση, όσο και για την πρώτη έξοδο στους δρόμους την προσωρινή εγκατάσταση 10-12 φορτιστών στα αμαξοστάσια σε Ρέντη, Άγιο Δημήτριο, Πλατεία Αττικήςκαι Ρουφ, συν της Ανθούσας ως εφεδρικό.
Οι συνολικά 70 φορτιστές βραδείας φόρτισης ισχύος 90KW, που συνοδεύουν τα 140 οχήματα, στη μόνιμη εγκατάστασή τους στα τέσσερα αμαξοστάσια -εκκρεμεί μία διευκρίνιση από τον ΔΕΔΔΗΕ σχετικά με το εάν είναι προτιμότερο εκείνο του Ρουφ ή το όμορο της Πέτρου Ράλλη-, θα είναι ανά ζεύγη σε compact υποσταθμούς και θα ολοκληρώνουν μια πλήρη φόρτιση σε περίπου 4 ώρες. Δεδομένου ότι, ακόμα κι αν ξεμπλοκάρει άμεσα η υπογραφή της σύμβασης για την εγκατάσταση, η διάρκειά της φτάνει τους τρεις μήνες, το backup σχέδιο είναι απαραίτητο για να γίνουν οι δοκιμαστικές διαδρομές.
Τα επόμενα βήματα και οι οδηγοί
Στην τελική ευθεία για να κάνουν το ντεμπούτο τους στην πόλη, το αμέσως επόμενο διάστημα, ολοκληρώνεται οι μακροσκοπικός έλεγχος των οχημάτων, ώστε τα πρώτα 38 να τεθούν σε δοκιμαστική λειτουργία. Παράλληλα, για να μπορούν να μπουν στα δρομολόγια, που θα είναι κατά κύριο λόγο στο κέντρο της πόλης, που είναι και το πιο επιβαρυμένο, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση του εξοπλισμού του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και της τηλεματικής.
Αυτή την περίοδο εκπαιδεύονται και οι 200 οδηγοί που θα πιάσουν τιμόνι στα νέα οχήματα, τα οποία διαθέτουν και σύγχρονα συστήματα παρακολούθησης της λειτουργίας τους, κυρίως ως προς τη χρήση και την αυτονομία της μπαταρίας. Οι πρώτοι δέκα οδηγοί που πιστοποιήθηκαναπό την κινεζική εταιρεία είναι οι εκπαιδευτές των υπολοίπων οδηγών, οι οποίοι επίσης θα πιστοποιηθούν.
Ως προς τη συντήρηση των νέων λεωφορείων, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση προμήθειας, θα υπάρχει για έναν χρόνο υποστήριξη από τη Υutong. Επιπλέον, θα παρέχει επί τόπου υπηρεσίες aftersales και ανταλλακτικάδημιουργώντας εταιρεία στην Ελλάδα. Επί του παρόντος τρέχει η τρίτη φάση εκπαίδευσης των ιδιαιτέρως έμπειρων τεχνιτών της ΟΣΥ.
Ανανέωση και προσβασιμότητα στο προσκήνιο
Η άφιξη των 140 νέων φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων θα βγάλει εκτός «παιχνιδιού» ισάριθμα οχήματα EURO II της παλιάς φουρνιάς, που φτάνουν σε ηλικία τα 25 έτη. Ως το 2025, σταδιακά θα ενταχθούν στον στόλο της ΟΣΥ ακόμα 300 καινούργια λεωφορεία CNG, 12 και 18 μέτρων, των Industria Italiana Autobus και Iveco. Έτσι, η ανανέωση του στόλου θα φτάσει περί το 50%.
Σήμερα, ο ιδιόκτητος στόλος των οδικών συγκοινωνιών, αθροίζει 1.600 οχήματα, μεταξύ των οποίων και τα 250 τρόλεϊ. Από τον συνολικό στόλο στα δρομολόγια καθημερινά βγαίνουν 1.000 με το πικ να είναι στα 1.150. Για να ενισχυθεί έτι περαιτέρω ο πιο «πράσινος» ενεργός στόλος, αλλά και για να πιαστεί το 100% στην προσβασιμότητα, που σήμερα είναι μόλις στο 39%, εξετάζεται «διπλό» πρόγραμμα για να εγκατασταθούν ράμπες στα τρόλεϊ και να αναταχθούν όσα χρειάζεται ώστε να είναι διαθέσιμα και τα 250 οχήματα, εκ των οποίων σήμερα ενεργά είναι τα 200 και βγαίνουν στους δρόμους 160.
Το νέο leasing
Εντωμεταξύ, μέσα στις επόμενες 2-3 εβδομάδες το διοικητικό συμβούλιο της ΟΣΥ πρόκειται να εγκρίνει τα τεύχη του διαγωνισμού για το νέο leasing, που θα αφορά σε 300 καινούργια οχήματα. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει εγκρίνει 181,12 εκατ. ευρώ για τη νέα δεκαετή συμφωνία. Παράλληλα, εξετάζεται εάν θα αγοραστούν κάποια λεωφορεία από το υφιστάμενο leasing, δυνατότητα που παρέχεται από τη σύμβαση. Την απόφαση για το πόσα θα λάβει η ΟΣΥ προς τη λήξη της τρέχουσας συμφωνίας, αν και θεωρείται συμφέρουσα επιλογή, δεδομένου ότι το κόστοςθα ανέλθει στις 10.000 ευρώ/όχημα.
Ο νέος διαγωνισμός για την προμήθεια επιπλέον 750 καινούργιων μη ρυπογόνων οχημάτων, που βρίσκεται σε φάση προετοιμασίας, αναμένεται να βγει στον αέρα ως το καλοκαίρι. Στο μίγμα αυτής της προμήθειας, η ηλεκτροκίνηση θα κυριαρχήσει, συμπεριλαμβάνοντας περί τα 200 τρόλεϊ, καθώς και διαρευματικά οχήματα, τα οποία θα μπορούν και να φορτίζουν μέσω των κεραιών από τα καλώδια του ρεύματος και να κινούνται εντός πόλης αυτόνομα χάρη στη μπαταρία.
Ακόμη, ο νέος mega-διαγωνισμός θα περιλαμβάνει τουλάχιστον 50 λεωφορεία υδρογόνου, που θεωρείται ως το καύσιμο του μέλλοντος. Μάλιστα, η ΟΣΥ συμμετέχει ήδη στην πρώτη μικρή κοιλάδα υδρογόνου της χώρας, με στόχο τη δοκιμή 3-4 λεωφορείων υδρογόνου τα οποία θα έρθουν στην εταιρεία με leasing και χρηματοδότηση από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Horizon. Επικεφαλής του προγράμματος με την ονομασία «Τριήρης» είναι η Motor Oil, η οποία θα αναπτύξει πρατήρια υδρογόνου.
Πηγή: Όλγα Κλώντζα / Businessdaily