Tις υποδομές μεταφοράς του ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα, κάλεσε την Ε.Ε. να αναλάβει ο επικεφαλής της Gazprom Aλεξέι Μίλερ…
…μετά από συνάντηση που είχε χθες με τον αντιπρόεδρο της Κομισιόν και Επίτροπο για την Ενεργειακή Ένωση Μάρος Σέφτσοβιτς, όπως μετέδωσε το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων Interfax.
Σύμφωνα με την Ημερησία, «η στρατηγική μας απέναντι στην Ε.Ε. αλλάζει. Η απόφαση για τη ματαίωση του αγωγού South Stream ήταν η αρχή του τέλους για το μοντέλο λειτουργίας που είχαμε στην ευρωπαϊκή αγορά, το οποίο στηριζόταν στην αρχή της παράδοσης του αερίου στον τελικό καταναλωτή. Μετά το τρίτο ενεργειακό πακέτο της Ε.Ε., το αέριο θα παραδίδεται στα ελληνο-τουρκικά σύνορα», δήλωσε ο κ. Μίλερ και κάλεσε την Ευρώπη να αναλάβει τις διαδικασίες και τις υποδομές για τη μεταφορά του αερίου προς τις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες.
Σύμφωνα με το Interfax, αυτή είναι η νέα διαπραγματευτική τακτική των Ρώσων απέναντι στους Ευρωπαίους. Η ματαίωση του South Stream, ήταν η ρωσική απάντηση στις συνεχείς προστριβές με την Κομισιόν, η οποία διερευνούσε τη Gazprom για παραβίαση των αντιμονοπωλιακών κανονισμών και πρακτικά είχε παγώσει την προεργασία για τον αγωγό. O κ. Μίλερ δήλωσε επίσης ότι ο νέος αγωγός προς την Τουρκία θα μεταφέρει όλο το αέριο που σήμερα καταλήγει στην Ευρώπη μέσω Ουκρανίας, περίπου 63 δισ. κ.μ. «Οι Ευρωπαίοι εταίροι μας έχουν ενημερωθεί γι’ αυτό και τώρα είναι αποστολή τους να δημιουργήσουν τις απαραίτητες υποδομές μεταφοράς φυσικού αερίου από τα σύνορα Τουρκίας και Ελλάδος», πρόσθεσε, και τους κάλεσε να βιαστούν, αφήνοντας να εννοηθεί ότι σε διαφορετική περίπτωση οι ποσότητες του αερίου που προοριζόταν για την Ε.Ε. μπορεί να στραφούν σε άλλες αγορές, όπως η Κίνα.
Εν τω μεταξύ, στο μέτωπο της μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ, πληροφορίες αναφέρουν ότι συνεχίζονται οι επαφές μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού και της Socar για την εξεύρεση μίας συμβιβαστικής λύσης. Βέβαια, όλα θα κριθούν από τη στάση που θα τηρήσει στο θέμα η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές. Το τελευταίο σενάριο που φαίνεται να συζητείται είναι η δέσμευση της αζέρικης εταιρείας ότι θα πουλήσει μέρος από το μερίδιό της σε τρίτη, ευρωπαϊκή εταιρεία, κάτι που θα μπορούσε να κάνει μετά τη μεταβίβαση και όχι πριν αυτή ολοκληρωθεί, όπως ήταν η αρχική πρόταση.
Τέλος, οι Ρυθμιστικές Αρχές της Ελλάδας και της Ιταλίας ενέκριναν την παράταση του δικαιώματος εξαίρεσης του αγωγού TAP από την πρόσβαση τρίτων, κατόπιν αιτήματος του ΤΑΡ, λόγω της επιμήκυνσης κατά ένα χρόνο, το 2020 αντί το 2019, της έναρξης λειτουργίας του αγωγού.