Το “Lipstick Effect” είναι ένα φαινόμενο που περιγράφει την τάση των καταναλωτών να αγοράζουν περισσότερα καλλυντικά, όπως κραγιόν, κατά καιρούς οικονομικής αβεβαιότητας ή ύφεσης. Σε απλά λόγια, όταν η οικονομία βρίσκεται σε περίοδο δυσκολιών, οι άνθρωποι μπορεί να αποφεύγουν την αγορά μεγαλύτερων και πιο ακριβών αγαθών, αλλά εξακολουθούν να επενδύουν σε πιο προσιτά προϊόντα που τους κάνουν να αισθάνονται καλύτερα για τον εαυτό τους, όπως το κραγιόν.
Προέλευση του Όρου
Ο όρος “Lipstick Effect” προέκυψε για πρώτη φορά κατά τις δεκαετίες του ’20 και του ’30, κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Ύφεσης στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ακόμα και τότε, παρατηρήθηκε ότι η πώληση κραγιόν αυξήθηκε, παρά την οικονομική ύφεση.
Ψυχολογική Διάσταση
Το φαινόμενο αυτό μπορεί να εξηγηθεί ψυχολογικά. Κατά τις περιόδους οικονομικής αβεβαιότητας, η αγορά μικρότερων προϊόντων πολυτελείας, όπως το κραγιόν, μπορεί να λειτουργεί ως μια μικρή “επιβράβευση” ή τρόπος αυτο-εκφρασμού για τους καταναλωτές. Αντί να αγοράζουν μεγάλα ακριβά αγαθά, οι άνθρωποι επενδύουν σε μικρές αυτο-ευχαριστήσεις που τους κάνουν να νιώθουν καλύτερα.
Συμπεράσματα
Το “Lipstick Effect” είναι ένα φαινόμενο που αντικατοπτρίζει την ανθρώπινη συμπεριφορά κατά περιόδους οικονομικής αβεβαιότητας. Αντί να μειώνουν τις δαπάνες τους σε όλους τους τομείς, οι καταναλωτές επιλέγουν να επενδύουν σε πιο προσιτά προϊόντα πολυτελείας που ενδέχεται να τους προσφέρουν μια αίσθηση ευεξίας ή αυτο-εκφραστικότητας. Αυτό το φαινόμενο έχει παρατηρηθεί σε πολλές οικονομικές κρίσεις και παραμένει αντικείμενο μελέτης για επιστήμονες και οικονομολόγους.
Πηγή: Μπόγιογλου Νικόλαος / ΙΝΚΑ